Sandstrand, korallrev och gassande sol

Jag drömmer mig tillbaka till Egypten. Till stranden vid Röda havet, där solen gnistrade ovanför korallreven. Till temperaturer över trettio grader, när det bara var skönt att det blåste och fläktade lite ibland.

Ni har ju redan fått hänga med på de första dagarna vid Three Corners Fayrouz Plaza Beach Resort i Marsa Alam, och idag tänkte jag ta er med ner till stranden. Som namnet säger låg själva hotellområdet alldeles invid vattnet. En liten promenad från poolområdet ner genom trädgården tog en ut till stranden, där parasollen och solstolarna stod och väntade på en.

Det var riktigt lyxigt med en lång privat hotellstrand, där det alltid fanns lediga solstolar att lägga sig i. Invid stranden fanns omklädningsrum, toaletter, en liten butik som sålde snorkelutrustning och en restaurang där det serverades lunch och mellanmål när man blev hungrig. Vi åt lunch i strandrestaurangen de flesta dagarna, för vi spenderade oftast förmiddagarna på stranden och förflyttade oss sedan till poolområdet efter lunchen.

Från stranden gick det en lång brygga rakt ut. Det fanns nämligen korallrev överallt, så även om det var långgrunt gick det inte att gå ut i vattnet från stranden för att bada. Gick man däremot ut på bryggan fanns det en stege ner i vattnet halvvägs ut och sedan två stegar till längst ut på bryggan. Vi badade enbart vid platsen som var halvvägs ut på bryggan, för längst ut var det mest dykare och snorklare så det kändes som om man trillade i vägen där.

Vi var lite fascinerade över att man fått bygga ett hotellkomplex alldeles invid ett vackert korallrev så här, men det märktes att personalen var måna om att bevara korallrevet. Överallt på hotellområdet fanns det skyltar som förklarade att man inte får röra eller skada korallrevet på något vis och personalen på bryggan verkade ha bra koll på dykarna.

Jag har aldrig sett korallrev tidigare, men det var otroligt vackert. Jag ångrar lite att vi inte lånade snorkelutrustning och testade att snorkla, för man lär ha kunnat se både sköldpaddor och sjökor i vattnet längst ut på bryggan. Längre in mot stranden simmade alla möjliga sorters färggranna fiskar som såg ut att ha kommit direkt ur Hitta Nemo-filmen.

Jag skulle inte tveka att åka tillbaka hit.

Vi låg mest och bara tog det lugnt, läste våra böcker och njöt av solen. Jag vet inte när jag senast hunnit läsa så många böcker som under den här resan. Semestersaldot blev fyra och en halv bok för min del!

Det enda som lite drog ner på stämningen var försäljarna som envisades med att komma och störa en när man låg och solade. De bjöd ut allt från massage och fiskspa till fyrhjulingsutflykter. Och trots att man tackade nej på förmiddagen kom de tillbaka till en på eftermiddagen och gjorde nya övertalningsförsök. Vissa var ihärdigare än andra, och efter ett par dagar blev vi så irriterade på dem att vi inte ens orkade vara artiga när vi tackade nej längre. Hur svårt kan det vara att förstå att man bara vill ta det lugnt egentligen? Eftersom vi var de enda finländarna på hela hotellet (och troligen var vi också blekare än alla andra till och med den sista dagen på resan...) kom alla försäljare ihåg oss efter att de pratat med oss och hojtade glatt "Hello Finland!" varje gång de såg oss.

När vi fyllde i en feedbacklapp och skrev en liten rad om de ihärdiga försäljarna som inte accepterar ett nej blev vi uppringda till hotellrummet dagen efter. Personalen tackade för feedbacken och meddelade att vid handduksutlämningen kan man även få en röd liten flagga att fästa på sitt parasoll när man solar ifall man vill vara ifred från försäljarna. Det kunde de ju ha meddelat tidigare, men det var tydligen en information som man fick enbart om man uttryckligen klagade. Lite knäppt. Men det räddade hur som helst oss från tjatiga försäljare de sista dagarna.

Ibland hämtade vi någon svalkande drink från strandbaren och en dag brände jag mina fötter i solen och fick ha dem inlindade i en scarf när jag solade resten av dagarna.

När jag var yngre kände jag mig alltid obekväm på stränder och i simhallar, men de senaste åren har jag lärt mig att trycka undan de tankarna (de spökar fortfarande ibland). Varje kropp är en bikinikropp och man behöver inte se ut som en modell för att få vistas på stranden. Framför allt behöver man inte få någon annans godkännande för sitt utseende för att få njuta av att sola och bada. En kropp är en kropp, och den är bra precis så som den är. Oavsett hur den ser ut. Kom ihåg det, kompisar. ❤

En till bra grej med hotellet vi bodde på: ville man ha det lite mer avskilt kunde man även hänga på en mindre strand som gick under namnet "Relax Beach" och låg en bit ifrån den huvudsakliga stranden. Här fanns förstås ingen restaurang i närheten, men istället fick man sola alldeles ostört för det var sällan många människor här. Desto fler små krabbor var det på marken, men det är en världslig sak när man har sol och värme och lugn och ro.
#1 - Marias Memoarer

Åh som jag skulle vilja snorkla där!! Synd att korallerna ser så döda ut bara, men gissar de är lite färggladare längre ut :) Korallerna i Stora Barriärrevet mådde inte så bra heller, men lite färgklickar här och var fanns det ändå i yttre reven. Men ändå, så härligt med sköldpaddor och sjökor 😍

#2 - SandraEmilia- Fashion, Business, Lifestyle

Men alltså jag döör vilka härliga bilder!

#3 - Camilla Persson

Vilka HÄRLIGA bilder, nu längtar man ännu mera efter utlandssemestern i höst :D