Vykort från en dag i Kastoria

Dags för bildbomb nummer två från Greklandsresan förra veckan! Vi kom alltså fram till Kastoria supersent på tisdagskvällen, så då var det bara att dimpa i säng och ladda batterierna inför nästa dag. På onsdagen vaknade vi till strålande sol och trettio grader värme.

Vårt hotell var riktigt fint. Limneon Resort & Spa hette det. Det låg i utkanten av Kastoria, med utsikt över sjön och de stora bergen som fortfarande hade snö kvar på toppen. Ett av stadens skidcentrum hade till och med öppet ännu.

Kastoria är ingen semesterort eftersom det ligger i norra Grekland rätt långt från kusten, och det var dessutom inte säsong ännu, så hotellpoolen gapade till vår besvikelse tom. Men det var förstås skönt att bo på ett lugnt och fridfullt hotell.

Ett kul sammanträffande var ju att det råkade dra en enorm värmebölja över norra Grekland precis de där dagarna då vi var där, så det var tio grader varmare än vad det normalt är den här årstiden. Det hade vi inget emot. ;)

När vi hade fyllt magarna med hotellfrukost var det dags att bege sig ut på dagens äventyr. Vi fick personlig guidning och fick höra allt om Kastorias historia, kulturen och situationen i Grekland samtidigt som vi småpratade i bilen på väg mot besöksställena.

Första stoppet var ett berederi. Förvånansvärt intressant!

Näst på tur var den internationella pälsmässan. Där gick vi runt och tittade ett par timmar.

Jag underhöll mig med att prova pälsar som kostade... eh, en hel del. Det här är en lynx.

Jag hittade också min drömpäls i ljus mink. Med gosig luva och allt. <3

En grej som jag tycker är hemskt fascinerande är att man kan stöta på Österbottningar precis var i världen man än befinner sig. På mässan stötte vi plötsligt på en trevlig tjej som är hemma från min grannby! Lite otippat. :')

När vi var klara på mässan lunchade vi på en traditionell grekisk restaurang. Tusen förrätter och sjukt god kycklingsouvlaki.

Sedan hade vi ett par timmar fritid, så vi åkte via hotellet för att byta om och styrde kosan in mot centrum av Kastoria. Det var trettiofyra grader varmt. Trettiofyra!

Helt okej ändå.

Kastoria är beläget vid en vacker sjö som tyvärr är förorenad, så man kan inte simma eller fiska där. Men det bryr sig inte fåglarna om, så hela sjön är som ett enda stort fågelparadis.

Massa svanar, gäss och pelikaner överallt.

Vi gick på strandpromenad.

Och svalkade oss med glass innan det var dags att svida om inför kvällen.

Tadaa, fixade och klara inför finfest!

Kvällens program var IFFK Fashion Show i mässcentrat.

Det bjöds på snittar, drinkar och miniversioner av tusen olika bakverk innan modeshowen drog igång.

Och vilken show det var! Alla modehusen visade upp sina kollektioner och pricken över i:et var en saxofonkille som ackopanjerade DJ-musiken under hela showen - det vill säga i mer än en timme. Epic sax guy fick sannerligen ett nytt ansikte. I publiken satt storfräsare av alla de slag och vi kände oss bara aningen malplacerade.

När showen var slut hade även dagen kommit till ända och det var dags att åka tillbaka till hotellet och krypa till sängs.

Fortsättning följer...
#1 - Ida-Marie

Åååååååh så härligt!!! Blir ju så himla avundsjuk!!!

#2 - Hemma Hos Felicia

men ååh så härligt! Och vilket lyxigt hotell!! :D

#3 - Daniela

Ja kanske ha missa någo nu, men alltså hur kom ni på att fara på en sånhär resa me program å presenter? :D

Svar: Mikael hade vunnit hela resan, och jag var med som hans avec. :)
TIDSTJUVEN

#4 - SHOGBERG

fin bild på er! :) seer härligt ut.